Khazanah Herba HPA

Selamat Datang dan Selamat Meneroka Dunia Perubatan Herba....
Pelbagai khazanah bumi dapat dimanfaatkan.Salah satu daripadanya ialah TUMBUHAN HERBA yang dikatakan menjadi bahan asas bagi segala ubat-ubatan dan makanan untuk kesihatan.

Blog ini dibangunkan sebagai perkongsian ilmu dan pengalaman berkenaan keistimewaan dan kelebihan herba dalam merawat pelbagai penyakit.. Juga turut dipaparkan artikel-artikel berkenaan herba-herba serta kepelbagaian fungsi herba-herba tersebut dalam merawat penyakit dan memperbaiki tahap kesihatan insan...

Salam Perjuangan!

HPA.fm

Loading...

Winamp windows Media Player Real Player QuickTime

PROFIL

My photo
Pasir Puteh, Kelantan, Malaysia
PUSAT JUALAN HPA

Klik pada gambar untuk lihat profil PJS Cikgu Man

Followers

HPA INTERNATIONAL CENTER

Friday, October 22, 2010

Dilema Ayam Oh Ayam…

Assalamu’alaikum wrh wbt, tetamu ziarah sekalian,
Sejenak saya teringat tentang hadith yang lebih kurang menyebut berkenaan di akhir zaman, kita tidak ada makanan selain daripada zikir semata-mata. Terfikir saya, adakah hadith tersebut perlu difahami dengan makna takwilan ataupun sememangnya hadith itu difahami secara langsung begitu, tanpa sebarang tafsiran. Saya kaitkan pula dengan trend zaman sekarang di mana makanan yang dihidangkan setiap hari kepada umat Islam terutamanya, banyak mengandungi bahan-bahan yang meragukan dan kadangkala sampai juga ke tahap haram.
Walau bagaimanapun, yang mengecewakan kita adalah masih ramai lagi pengguna Islam kita yang mengambil sikap acuh tidak acuh dalam bab memilih makanan. Ingatlah bahawa setiap yang tumbuh dari hasil makanan yang haram, maka neraka adalah layak baginya. Azab di dunia pula, doa dan amal kita dikhuatiri tidak diterima.
Kadangkala saya terfikir, adakah terlalu banyak babi diternak melebihi populasi lembu dan kambing sehinggakan haiwan itu yang dijadikan sebagai sumber lemak, enzim, bulu, kulit dan sebagainya? Adakah hanya dengan menggunakan bahan daripada haiwan berkenaan, kesedapan produk makanan adalah lebih terjamin dan tahan lebih lama?
Salah satu dilema yang melanda umat Islam di Malaysia mengenai bab makanan zaman sekarang ialah ayam serta kontroversi yang melingkari sekitarnya.
Dilema kerana ayam merupakan antara makanan pilihan utama sebagai diet orang Malaysia. Hampir setiap hari orang makan ayam. Dan tidak kurang juga yang merungut tentang kenaikan harga ayam.
Antara isu-isu sekitar ayam hari ni adalah:
- Penyembelihan yang tidak bersifat syara’ compliant / tidak menepati syara’
- Ayam diberi makanan yang mengandungi bahan-bahan meragukan
- Suntikan vaksin atau hormon, yang mana bahan suntikan tersebut dikhuatiri mengandungi unsur-unsur yang haram
- Kesan sampingan untuk jangka masa panjang terhadap kesihatan pengguna

Beberapa artikel dari keratan khabar dan juga tulisan bebas mengenai keraguan status halal ayam di Malaysia:

http://www.hmetro.com.my/Sunday/BeritaUtama/20070923100447/Article
http://groups.yahoo.com/group/blalang_group/message/54995
http://www.theecologist.org/archive_detail.asp?content_id=309

dipetik dari:
http://www.hpa.com.my/hpaic/?p=1008

No comments:

Post a Comment